با شکل گیری آموزش و پرورش رسمی، مدیریت مدرسه در کانون توجّه برنامه ریزان، صاحب نظران و پژوهشگران قرار گرفت چرا که توجّه به این امر مهم، موجب بهبود کیفیت فرایندها در آموزش و پرورش می شود و زمینه ی دست یابی به نتایج مورد انتظار جامعه و توسعه ی سرمایه ی انسانی را فراهم می سازد.
این در حالی است که همواره رویارویی با مسائل و مشکلات، عملکرد مدرسه را تحت تأثیر قرار داده و باعث کاهش میزان کارآیی و اثربخشی مدیریت می شود و ایفای نقش، انجام مأموریت ها و وظایف محوله را با مشکل روبه رو می کند. بدیهی است در چنین شرایطی اگرچه توجّه به عوامل گوناگون، متنوع و مؤثر از اهمیّت ویژه ای برخوردار است امّاتوانمندسازی مدیران مدارس در برنامه ریزی و رهبری خلّاق فعّالیّت های آموزشی و تربیتی ، بهره گیری از ظرفیت سرمایه های انسانی (کارکنان، اولیا و دانش آموزان) و جلب مشارکت فعّال این سرمایه ی ارزشمند در اداره ی امور مدرسه، مدیریت منابع مادّی و هم چنین جلب مشارکت مراکز و نهادهای پیرامونی بیش از هر راهبرد دیگری ارتقا و بهبودمدیریت مدرسه را ممکن می کند. از آن جا که هر نهاد یا سازمانی برای رشد و بهبود مستمر، به یک الگو نیازمند است، آموزش و پرورش نیز به عنوان یک نهاد عظیم و اثرگذار در جامعه از این مهم مستثنی نیست و ضرورت اجرای برنامه ای که بتواند مسیر تعالی مدیریت را تعریف،تسهیل، تسریع و دست یافتنی کند چند برابر می شود. بدین منظور برنامه ی «تعالی مدیریت مدرسه» با الهام از الگوی تعالی سازمانی به منظور اجرا در سراسر کشور طراحی و تولید گردید. مدل تعالی، نوعی ساختار مدیریتی است که با تکیه بر اصول و مفاهیم اساسی و توجّه به معیارهای اصلی مدیریت کیفیت جامع و سیستم خودارزیابی موجبات پیشرفت و بهسازی مدرسه را فراهم می سازد.
مدرسه یک سازمان یا مجموعه ای هدفمند است که هدف اصلی آن آموزش و تربیت دانش آموزان تعریف شده است.هر واحد آموزشی می تواند براساس دیدگاه مدیریتی حاکم بر آن و به اقتضای شرایط و ویژگی های خاص خود اهدافی را در دستور کار خود قرار دهد و برای رسیدن به این اهداف با تکیه بر امکانات مادی و منابع انسانی برنامه هایی را تدوین و به مرحله اجرا می گذارد.قطعا برنامه ریزی به عنوان امری ضروری و اجتناب ناپذیر است که در هر سازمانی وجود دارد. این برنامه ها در آموزش وپرورش به صورت جزئی و اجرایی و زمانبندی در قالب برنامه سالانه مدارس و تقویم اجرایی قابل ارائه است.
برنامه سالانه متوسطه در قالب موارد ذیل تدوین گردیده است
- تنظیم برنامه کلاسی و ارسال آن به اداره
- برنامه ریزی برگزاری مراسم بازگشایی مدارس ( تهیه پلاکاردو…)
- آماده کردن ومرتب کردن وسایل موردنیازاولیه
- خریداری ملزومات مصرفی آموزشگاه ( ماژیک – دیسکت – دفترحضوروغیاب همکاران و…. )
- برگزاری مراسم صبحگاهی باحضوردانش آموزان وهمکاران محترم و اجرای برنامه های شاد و متنوع
- سازماندهی کلاسهاودانش آموزان
- صدوروابلاغ برنامه هفتگی همکاران و انعقاد قرار داد ارزشیابی سال جدید با همکاران
- تشکیل جلسه شورای دبیران وانتخاب نماینده دبیران
- گرامیداشت هفته دفاع مقدس
- تکمیل نواقص پرونده دانش آموزان
- تحویل شرح وظایف دبیران وکادراداری آموزشگاه وتوجیه آنان
- تنظیم فرمهای سازماندهی آموزشگاه
- تشکیل پرونده پرسنلی ( همکاران )
- بررسی وکنترل مدارک ثبت نام شدگان واقدام مقتضی درصورت لزوم
- تشکیل جلسه ای با حضور اولیاء و تشریح عنوان برنامه سالانه آموزشگاه
- تشکیل جلسه انجمن اولیاء و انتخاب اعضاء
- شناسایی دانش آموزان زبده وضعیف سالتحصیلی گذشته ( درحداطلاع )
- کنترل نهایی سازماندهی کلاسهاودانش آموزان
- ارزیابی ازکارهای انجام گرفته درنیمه اول مهرماه
- تنظیم دفاتر سال گذشته وصحافی دفاترضمن سال
- برنامه ریزی برای انتقال مسولیتهای بیشتربه دانش آموزان ازطریق گروههای دانش آموزی
- درخواست پرونده دانش آموزان ازمدارس قبلی
- استفاده از پیشنهادات دبیران در جلسه شورای دبیران و اعضای انجمن برای هرچه بیشتر تحقق بخشیدن به برنامه سالانه
- تشکیل انجمن اولیاءومربیان وابلاغ شرح وظایف
- شروع فعالیت های فوق برنامه
- تهیه بروشور به مناسبت شهادت امام زین العابدین علیه السلام
- برگزاری ایام الله تاسوعا و عاشورا
در این قسمت فقط قسمت هایی از مقاله و تحقیق رو معرفی کردیم و فایل کامل در پایین می باشد و می توانید از آن استفاده نمایید.